Al meer dan 20 jaar succesvol groothandel en leverancier van audio en communicatiesystemen!
TAU Audio Solutions +31 (0)50 549 90 90 0

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een microfoon?

Waar op letten bij aanschaf van een microfoon banner

De juiste microfoon voor je project

Microfoons zijn in diverse soorten en maten verkrijgbaar. Afhankelijk van de toepassing, zal de ene microfoon een betere keuze zijn dan de andere. Maar hoe selecteer je nou de juiste microfoon? Tau helpt je om de beste microfoon te vinden voor jouw project.

Soorten microfoons en hun gebruik

Als je een of meerdere microfoons kiest, dan is het belangrijk om eerst te bepalen waarvoor deze gebruikt gaan worden en in welke omgeving. Er zijn namelijk verschillende soorten microfoons, die elk geschikt zijn voor andere toepassingen, zoals audio-opname of -streaming en live optredens. Selecteer je de microfoon, passend bij de betreffende situaties, dan ben je verzekerd van de beste geluidskwaliteit. Voor vergaderingen en in conferentiezalen zijn zwanenhals- of grensvlakmicrofoons vaak een ideale oplossing, omdat deze gemakkelijk op/in de tafels geplaatst kunnen worden. Ook plafond- of hangende microfoons kunnen hier uitkomst bieden. Een draagbare, draadloze microfoon zorgt voor veel bewegingsvrijheid, zodat men bijvoorbeeld tijdens een presentatie of theateruitvoering vrij over het podium kan lopen. Hierbij kan dan gekozen worden uit een robuuste handheld microfoon die vastgehouden kan worden, een discrete lavalier die met kleine clips aan dassen, revers of andere kledingstukken bevestigd kunnen worden of een handige headset die op het hoofd gedragen kan worden. Bij een microfoon die gebruikt wordt voor omroepen is het gunstig als deze gemakkelijk aan/uit gezet kan worden, zoals met een push-to-speak knop. Dan zijn er ook nog microfoons die uitermate geschikt zijn voor sprekers, rappers, zangers, koren en elektrische of akoestische muziekinstrumenten zoals zang- of hengelmicrofoons. Ook kun je zorgen dat de microfoon past bij de omgeving waarin deze wordt toegepast, door een bijzondere of juist onopvallende of zelfs retractable microfoon te kiezen.

Dynamisch vs condensator vs ribbon

De meest voorkomende microfoontypes zijn dynamisch, condensator en ribbon microfoons. Elk type heeft zijn eigen karaktereigenschappen en is daarom meer of juist minder geschikt voor bepaalde situaties en toepassingen.

  • Dynamisch: Robuuste microfoon nodig? Dynamische microfoons zijn door hun duurzaamheid en hun vermogen om zeer hoge geluidsdrukniveaus aan te kunnen vooral zeer geschikt voor gebruik op podia of bij andere live toepassingen en in luidruchtige omgevingen. Sommige dynamische microfoons worden echter ook wel voor opnames gebruikt. Ze werken zonder een stroombron en zorgen voor een warm en vol geluid.
  • Condensator: Condensatormicrofoons worden juist heel vaak in studio’s gebruikt voor opname, aangezien ze heel authentiek en accuraat geluid oppikken. Deze microfoons zijn gevoeliger dan de dynamische exemplaren en ook hebben ze een veel wijder frequentiebereik. Condensatormicrofoons kunnen ook gebruikt worden voor live geluid, maar hebben wel wat moeite met lawaaiige optredens. Ze zijn best geschikt voor koren, piano’s, akoestische snaarinstrumenten en de cimbalen op een drumstel. De meeste condensatormicrofoons worden gevoed door hun batterij of door een externe (fantoom) voeding. Kies deze microfoons voor een helder en gedetailleerd geluid.
  • Ribbon: Vanwege hun vermogen om hoogfrequentie details op te pikken, zonder hard of broos te klinken, worden ribbon microfoons (ook wel band microfoons genaamd) het meest gebruikt in studio’s voor opnames van stem/zang. Ook een zeer breed scala aan muziekinstrumenten, zoals piano’s, saxofoons, diverse strijkinstrumenten en de toms en hi-hat van een drumstel, kan hiermee perfect worden opgenomen. Vanwege hun meer delicate constructie worden ze echter vrijwel nooit gebruikt voor live toepassingen. Ribbon microfoons verzachten het geluid en brengen warmte in opgenomen materiaal.

Directionaliteit middels polaire patronen

Daarnaast is het van belang of voor de toepassing een omni-, bi- of unidirectionele microfoon benodigd is. Deze polaire patronen geven aan wat de meer en mindere gevoelige gebieden van de betreffende microfoon zijn voor het opvangen van geluiden vanuit verschillende hoeken naar de centrale as. Het ene polaire patroon pikt meer achtergrondgeluid op en een andere heeft meer focus op één onderwerp. Voor elke situatie is er een geschikte oplossing te vinden in onderstaande polaire patronen.

polar patterns - omnidirectioneel Omnidirectioneel polair patroon: vangt het geluid rondom op, van alle kanten gelijk. Omdat dit polair patroon al het geluid om de microfoon oppikt, kan deze het best gebruikt worden voor situaties waar het geluid beweegt of uit vele richtingen komt, zoals muzikale evenementen, omgevingsgeluiden, vergaderzalen, publieksreacties of tijdens interviews.
polar patterns - bi-directioneel Bi-directioneel/figuur-8 polair patroon: vangt evenveel geluid op van de voorkant als van de achterkant van de microfoon, geluid van de zijkanten wordt geblokkeerd. Omdat dit polair patroon het geluid van twee tegenovergesteld kanten van de microfoon oppikt, kan het bijvoorbeeld goed gebruikt worden tijdens een interview tussen twee personen.
polar patterns - cardioid Cardioïde/hartvormig polair patroon: vangt vooral geluid op van de voorkant en in mindere mate van de zijkanten. De drie cardioïde patronen zijn het meest voorkomende type microfoon, omdat ze zeer directioneel zijn, maar wel wat ruimte overlaten voor het bewegen van de microfoon en achtergrondgeluid en dus een natuurlijk geluid produceren. Deze veelzijdige, unidirectionele microfoons worden vaak gebruikt voor interviews, zangers, muziekinstrumenten, live optredens en omgevingen met veel lawaai.
polar patterns - supercardioid Supercardioïde polair patroon: vangt vooral geluid op van de voorkant en nauwelijks van de zijkanten. Dit polair patroon is de vergrotende trap van het cardioïde patroon en is dan ook meer gefocust op het geluid van de voorkant van de microfoon.
polar patterns - hypercardioid Hypercardioïde polair patroon: vangt vooral geluid op van de voorkant en blokkeert het meeste geluid van de zijkanten en achterkant. Dit polair patroon is de overtreffende trap van het cardioïde patroon en is dan ook zeer gefocust op het geluid van de voorkant van de microfoon.
polar patterns - shotgun Shotgun/lobar polair patroon: dit is het meest directionele polaire patroon. Het isoleert het geluid van de ene richting waarop het is gericht, zelfs als er veel omgevingsgeluid is, vanwege het extreem smalle polaire patroon. Het is ook erg goed in het oppikken van geluid op afstand. Deze microfoons worden vaak gebruikt voor uitzendingen, bijvoorbeeld tijdens sportevenementen. Vanwege zijn extreme directionaliteit is deze microfoon niet erg goed in het produceren van natuurlijk geluid, dus wordt het over het algemeen niet gebruikt in live-muziekshows.

Perfect voor je project

Bij de keuze voor de juiste microfoon spelen de volgende specificaties ook een rol.

  • Frequentiebereik: het bereik van lage tot hoge frequenties dat een microfoon zal oppikken. Verschillende frequentiebereiken vormen een goede keuze voor verschillende soorten gebruik. Elke microfoon heeft ook een andere responscurve met dips en pieken in bepaalde delen van het frequentiebereik, wat bijvoorbeeld zorgt voor een super soepel geluid of fantastische spraakverstaanbaarheid. Een mooi voorbeeld is een drumstel, want elke (kick) drum, tom, snare en cimbaal creëert een eigen uniek geluid, dus je kiest het profiel dat het best geschikt is voor de specifieke drum waarvoor de microfoon wordt gebruikt.
  • Signal to noise ratio (SNR of S/N): geeft de verhouding weer tussen gewenst signaal en de eigenruis van de microfoon. De verhouding wordt uitgedrukt in een decibelwaarde. Afhankelijk van de toepassing kan het nodig zijn om microfoons te kiezen met een lage eigenruis en dus een hogere signal to noise ratio, bij andere toepassingen is dit minder belangrijk. Over het algemeen hebben microfoons met een kleiner membraan een hogere eigenruis.
  • Impedantie: microfoons met een hoge impedantie zijn doorgaans zeer budgetvriendelijke oplossingen, maar niet geschikt voor gebruik met lange bekabeling. Voor een professioneel resultaat is lage impedantie meer geschikt, dit voorkomt verlies van de hoge frequenties.
  • Gevoeligheid: hoe gevoeliger een microfoon is, hoe meer het zelfs de zachtste geluiden kan oppikken.
  • SPL: de maximale hoeveelheid geluidsdruk die een microfoon aankan, vooral belangrijk bij het werken met luide instrumenten (zoals drums).
  • Handling Noise: sommige microfoons zijn beschermd tegen vibraties, aanstoten en verplaatsen, waardoor deze situaties geen vervelend geluid opleveren. Dit kan geregeld zijn met een speciaal schuim of rubber of middels suspensie.
  • Aansluitingen: microfoons kunnen verschillende poorten hebben voor aansluiting op de geluidsinstallatie en stroomvoorziening, zoals USB, Tini Q, XLR en fantoomvoeding. Enkele microfoons zijn draadloos, aangesloten via Bluetooth en werkend op een batterij.

Optimale prestaties

Om de opnames en versterking te perfectioneren, zorg je dat de microfoon goed past bij de overige audio apparatuur, zoals de luidsprekers, versterker en mixer. Voor verdere optimalisatie zijn er verscheidene microfoonaccessoires verkrijgbaar bij Tau. Denk hierbij aan een microfoon standaard, plopkapjes, shock mounts of clipjes.

Hulp nodig bij de aanschaf of installatie van een microfoon?

Tau beschikt over een enthousiast team audiospecialisten, zij helpen graag bij het vinden van een passende microfoon voor projecten. Daarnaast hebben wij vrijwel alle microfoons en overige audio apparaten uit het portfolio op voorraad, om snel te kunnen voorzien in projecten.

Advies nodig bij de aanschaf, het testen of installeren van de microfoons of overige audio apparatuur? Of wil je als eindgebruiker een installatie laten uitvoeren door onze dealers?
Neem dan contact op of bel +31(0)50 549 9090.